donderdag 5 november 2009

Dydima of Google en de kwestie van het 'goede' ontwerp

Google is geweldig
Ik vat Google op als een orakel.
Google beschikt over profetische gaven.
Als ik een vraag heb waar ik echt geen antwoord op kan vinden, dan ga ik voor mijn beeldscherm zitten en typ de vraag in op Google.

Zo was ik bezig met de vraag:
Wat is een goed (grafisch) ontwerp?

De vraag die zo simpel lijkt levert alleen maar ingewikkelde antwoorden op in mijn hoofd. In alle gevallen komen er heel veel gedachten langs, teveel gedachten.
Hoe kan het dat ik, na jarenlang intensief mijn hersens kraken over vormgeving en inhoud, nog steeds geen simpel en doeltreffend antwoord kan geven op de vraag wat een goed ontwerp is?

Daarom wend ik me tot Google.
Google maakt het spannend.
Je krijgt 185.000 treffers en google doet daar 0,32 seconden over.
De wanhoop slaat toe. Google doet 0.32 seconden over een vraag die ik in tien jaar tijd niet afdoende heb kunnen beantwoorden.

Mijn oog valt op logoblog, waar de vraag gesteld wordt 'wat is een goed logo?'
ik citeer:

'Een goed logo is onderscheidend, passend, praktisch, grafisch, eenvoudig van vorm en brengt een duidelijke boodschap over.

En zijn vijf principes die je kunt volgen om er zeker van te zijn dat een logo hieraan voldoet:

Een effectief logo is:
  • simpel
  • gedenkwaardig
  • tijdloos
  • veelzijdig
  • geschikt
end of quote'

glazig kijk ik voor me uit.
There you have it
Een goed logo is een eitje

een goed antwoord is een eitje
een goed antwoord is simpel
google holds all the answers

je zou bijna denken dat zelf nadenken zwaar overschat wordt

maar zoals bij elk orakel moet je als vragensteller (of antwoordenzoeker) nog wel de capaciteiten en kwaliteiten hebben om de informatie juist te interpreteren.
Gelukkig, Google geeft zelf al zijn grenzen aan.
Wat heb je nou aan 185.000 mogelijke antwoorden?
het duurt 0,32 seconden om ze te genereren en een lifetime om ze te ontcijferen

een goed grafisch ontwerp is simpel, praktisch, passend, tijdloos, veelzijdig, gedenkwaardig

de mantra van de week
Maar.................
is mijn vraag nu beantwoord? we zullen het weten tegen de tijd dat ik voor mijn nieuwe doek sta en zoek naar het nieuwe schilderij

wat is een goed ontwerp?
wat is een goed schilderij?
wat is een goed beeld?
wat is goed?

het komt altijd weer op hetzelfde neer

Google

Geen opmerkingen:

Een reactie posten