zondag 24 januari 2010


Boven: het winnende ontwerp van Kim van der Kolk
Onder: Jorijn Mulder!



Het winnende ontwerp!
Eerder in dit blog stond de volgende omschrijving van een goed logo:

‘Een goed logo is onderscheidend, passend, praktisch, grafisch, eenvoudig van vorm en brengt een duidelijke boodschap over.
Er zijn vijf principes die je kunt volgen om er zeker van te zijn dat een logo hieraan voldoet:
Een effectief logo is
-simpel
-gedenkwaardig
-tijdloos
-veelzijdig
-geschikt’

Jullie, de deelnemers van de vooropleiding, kregen de opdracht om een logo te ontwerpen voor de Vooropleiding van Zwolle.

Voorwaarden voor het logo waren bovenstaande kenmerken.
In de beoordeling van de inzendingen is vooral gekeken naar frisheid, eenvoud, en een interessante koppeling naar het bestaande ArtEZ logo.

Een tiental studenten leverde een ontwerp aan.
Nu hoor je dat eigenlijk niet te zeggen, maar ik had op meer inzendingen gehoopt.
Ik heb jullie hoog zitten, maar kan begrijpen dat jullie ook andere tijdrovende bezigheden hebben.
Na de inzendingen uitgebreid bekeken te hebben overviel mij een gevoel van rijkdom.
Een tweetal studenten sprong er uit, en wel omdat ze echt gestudeerd hadden.
En wat kun je meer willen?

Is het resultaat van deze studie een volwaardig volwassen logo? Misschien niet, maar de lichtheid van een beginnende zoektocht naar vorm en inhoud zijn als het aanschouwen van een pasgeborene. Je verbaast je er over, je had het niet zien aankomen: en dan is daar dat waarvan je wist dat het kon, maar je had het zelf niet zo kunnen doen.

We gaan het niet onnodig rekken, ik ga jullie teleurstellen en verblijden.
Kim van der Kolk heeft het winnende ontwerp gemaakt.
Ze leverde een vel in met verschillende varianten van een verbluffend simpel en doeltreffend logo.
Zoals vaak het geval lijkt te zijn, was haar eerste ingeving de beste.
Het is familie van het bestaande ArtEZ logo, Kim heeft een speelse interpretatie gemaakt van het originele logo.
Het ontwerp is eenvoudig, licht, het verwijst naar de locatie en het heeft een apart soort schoonheid.
Het schone zit vast aan de helderheid.
Kim, je hebt goed nagedacht, je hebt gezocht, gestudeerd en je hebt gewonnen!

Jorijn Mulder heeft zichzelf ook in de prijzen gekletst met haar nu al onvergetelijke definitie van grafisch ontwerpen als ; ‘ouwehoeren met letters’.
Jorijn, je hebt in een interessante mailwisseling laten zien dat je je ergens toe kunt zetten, dat je de capaciteit hebt om een abstracte vraag om te zetten in vorm. Je hebt oog voor detail, maar je zou nog kunnen werken aan de helderheid en de koppeling van inhoud aan vorm binnen het beeld dat je aflevert.

Beiden krijgen jullie een bescheiden prijs, en eeuwige roem binnen de kaders van de vooropleiding.
Lang leve de uitdaging!

En iedereen die een of meerdere ontwerpen ingeleverd heeft wil ik hierbij ook bedanken!
Het was verfrissend om jullie ontwerpen te bekijken!









Geen opmerkingen:

Een reactie posten