zondag 13 september 2009

3) Muisgrijze Fiat, saai en klein maar wel betaalbaar! (19 september)




1) Fiat reclame 2008
2) Ford reclame ca. 1940
Shiny Happy People!
Kun je gelukkig worden zonder auto? Kun je gelukkig worden zonder déze auto?
Als je deze reclame mag geloven is een auto een basisvoorwaarde voor geluk.
Sterker nog, déze auto's vervullen je basisbehoefte.

Ze zijn alles wat je nodig hebt.

There's a Ford in your Future!

Deze twee reclame boodschappen stammen uit twee verschillende perioden.
Je zou niet verwachten dat twee reclames die bijna 70 jaar verschillen, zo op elkaar lijken!
Hoe is het mogelijk dat deze reclames als twee druppels water op elkaar lijken?
En welke boodschap wordt verkondigd?

Wat voor conclusie kun je trekken uit het feit dat ze zo op elkaar lijken ondanks het feit dat er 70 jaar tussenzit?

Om deze beelden te begrijpen moeten je ze ontleden, uit elkaar trekken.
Uit welke onderdelen bestaan deze beelden?
SLOGAN
Een goede slogan plakt, kleeft, krijg je niet meer uit je hoofd.
En deze reclames hebben een catchy slogan.
Maar wat zeggen ze nu eigenlijk met die slogan?

Fiat:
You Are, We Car

Ford:
There is a Ford in your Future


Ze zeggen:
wij hebben iets dat JIJ móet hebben, het moet. Je kunt niet zonder, jij hebt niet alleen ons product nodig.....je hebt ONS nodig, Ford persoonlijk, Fiat persoonlijk.

There is a Ford in Your Future,
zij weten iets wat jij nog niet weet.
Ze kunnen dus in jouw toekomst zien, en dat zie je niet alleen aan de tekst maar ook aan de glazen bol in de Ford reclame.

Een opvallend verschil tussen de Ford en de Fiat reclame is dat de Ford reclame een meer illustratief karakter heeft. Het verhaal wordt door beeld ondersteund en aangevuld. In tegenstelling tot de Fiat reclame die meer werkt met suggestie dmv taal.

Dit verschil heeft onder andere te maken met de tijd waarin geadverteerd werd.
In de jaren 40 waren de reclames niet ook op tv te zien, het beeld dat gedrukt werd, moest alles zeggen.

Fiat's reclame van 2008 staat niet alleen in een tijdschrift afgedrukt, maar wordt ondersteund door reclame langs de weg op een billboard. Fiat vind je ook terug op TV in een commercial en hoogstwaarschijnlijk in een hoek van je gmail account.
Daarom is de Ford reclame uit 1940 meer ondersteund met beeld, omdat het alles in 1 móest zijn.

Dit verklaart deels het verschil, dit én het feit dat onze smaak veranderd is.
Nu zijn de reclames cleaner en strakker dan vroeger.
In welke reclames wordt nog getekend?
Photoshop is het toverwoord in 2008.

Slogan dus. Een vervelende sticky slogan.

Het Product
In dit geval: de auto
Hoe wordt de auto weergegeven, en welke suggestie gaat daarvan uit?
De auto is in haar meest perfecte, smetteloze toestand. Mooier dan in de reclame zal de auto niet worden.

Glanzend, groot, gestroomlijnd. In het middelpunt van de belangstelling, letterlijk ook in het midden op het blad.
In 1940 de kleur rood, want rood is sexy, stoer en gedurfd. Waarschijnlijk kwam deze reclame van Ford net na de tweede wereldoorlog uit. De reclame suggereert een mooie verwachtingsvolle toekomst. En in die toekomst hoort een Ford om te vieren dat alles weer goed gaat.

In 2008 de kleur zilver, want zilver is cool, vastberaden, zakelijk, strak.
Een zakelijke bescheiden auto, waar je mee gezien kunt worden.
Doelgroep
Een advertentie is altijd op een bepaalde doelgroep gericht.
Met die doelgroep wordt rekening gehouden, reclame makers proberen in de huid van hun doelgroep te kruipen en hun geheime verlangens te ontdekken.

De Ford man wil met zijn lieve mooie sexy vrouw lekker erop uit, genieten en zijn nieuwe auto showen. Dat is wat de Ford man wil.

'Young looking with lots of Hustle' (Ford)
Wie ziet er nu precies jong uit, met lots of Hustle?
De auto? De eigenaar van de auto?

'Toe aan een kleine Egoboost?' (Fiat)
onderschat het woord 'kleine' niet.
Niets wordt aan het toeval overgelaten, alles is gezien in deze reclames.
De doelgroep van Fiat, is de middenklasse man die een auto wil die wel stoer genoeg is om mee naar zijn werk te rijden maar ook groot genoeg voor zijn gezin.
En dat allemaal voor een acceptabel prijsje.

De grote zakenman koopt geen Fiat, en dat wil Fiat ook helemaal niet.
Toe aan een kleine egoboost? Je voelt je overal ondergeschikt aan, aan je vrouw en aan je werkgever, zelfs je kinderen kun je soms niet de baas.
Maar in je nieuwe Fiat, daar voel je je even nét wat belangrijker.

Koppeling van gevoel aan materie
En wat voel je als je in die auto zit?
Juist, je bent volmaakt gelukkig.

Althans, in de Ford dan.
In de Fiat reclame wordt het niet zo letterlijk weergegeven, maar komt de suggestie van geluk terug in de tekst die ernaast staat.
Fiat suggereert wel letterlijk dat zij je een egoboost kunnen geven.

Hoewel ik niet wil generaliseren, doe ik het nu toch om mijn punt te onderstrepen:
Vrouwen hebben de neiging om emoties aan eten te koppelen. Zo is chocolade dan ook het ultieme troostvoer. Je voelt je rot? chocolade helpt, echt

Zou deze reclame er dan vanuit kunnen gaan dat mannen ook gevoelig zijn voor een dergelijk mechanisme?
Als je deze auto hebt, nou dan gaat er in ieder geval zomaar weer een heleboel de goede kant op.

Reclames gaan in op de angsten en verlangens die we onbewust hebben. We willen gezien worden, aangesproken worden op onze goede smaak. 'Mooie auto heb je, wat een gave jurk, wat een mooie I-phone'
Hoe vaak complimenteer je iemand niet met zijn nieuwigheid? Wat zeg je met zo'n compliment eigenlijk?
Mijn idee? je complimenteert hem of haar met het feit dat hij of zij er bij hoort.
Stereotypen
In reclame wordt gewerkt met stereotypen.
Reclame is gericht op de massa, en zeker nu reclames met gemak via tv en internet de hele wereld over kunnen gaan.
Er wordt verschrikkelijk gegeneraliseerd, zodat bijna iedereen er wel iets van zichzelf in herkennen.

Denk aan de reclames van Lóreal, waarin steevast de laatste opmerking 'You're worth it' klinkt.
Dat is waar het om draait, als jij ook maar een greintje zelfrespect hebt, dan koop je dát product.
Want je bent het waard.
Elke vrouw zal zich waarschijnlijk iets aantrekken van deze uitspraak (vergeef me dat ik generaliseer, dit onderwerp wakkert die neiging in mij aan).
We willen 'ons' belangrijk voelen, iets betekenen.
Daar hebben mannen waarschijnlijk ook last van.
Iets waard willen zijn.

Mijn stelling aan het eind van deze blog:
Zou je als reclamemaker reclame kunnen maken zonder te mikken op de angsten en onbewuste verlangens van je doelgroep?
Kom maar op met die alternatieve slogans!





6 opmerkingen:

  1. Denk niet dat er tegenwoordig nog reclame bestaat die niet op een onderbewuste drang of emotie gericht is. Maar we zullen zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik zal dat zeker niet tegenspreken

    maar de vraag is of het mogelijk is
    reclame met een moraal, eerlijke reclame
    beschrijvende reclame

    maar misschien spreken 'reclame' en 'eerlijk' elkaar wel tegen...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik denk eigenlijk ook niet dat het mogelijk is.. Anders zou reclame niets uithalen. Omdat mensen reclame van nature eigenlijk irritant vinden, werkt het alleen als je ingaat op onderbewuste emotie. Want als je gewoon iets nodig hebt ga je toch gewoon naar de winkel, dan zoek je er zelf naar. Maargoed als iemand een manier weet zou leuk zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lastig. Zal de doelgroep die een hekel heeft aan die overschreeuwende "goed bedoelde adviezen" niet steeds groter worden?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. waarschijnlijk wel

    het lijkt me wel spannend als je reclame krijgt die ook de wat mindere kanten van een product aanprijst

    of die de positieve kanten relativeert

    misschien mis ik wel gewoon humor in reclame
    zelfspot

    laat fiat maar eens iets zeggen over het feit dat een grote magnaat van zn leven geen fiat zal kopen, maar dat het meer wat is voor de middelmatig verdienende man

    humor
    zelfspot
    lekker kritisch zijn

    moet kunnen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oi oi interesant... nu heb ik wat nuttig's te doen als ik sta te wachten..., en er is een reclameposter in de buurt :P ff de reclame ontleden XD leuk tog.

    En wie ken deze slogan... --->Let's make thing's better<--- :D Chiao!!! ...grrr Daniel

    BeantwoordenVerwijderen