dinsdag 29 september 2009

Waar is de rotzooi, het geknoei, de spanning?

Wat je vaak van kunstenaars te zien krijgt, zijn de producten die af zijn, tot in de puntjes afgeregisseerd.
Michel Gondry is een frans scenarioschrijver (Versailles, 1963), die inmiddels ook een flink aantal films op zijn naam heeft; en veel videoclips van onder andere Björk, the Chemical Brothers, Oui Oui geregisseerd en geproduceerd heeft.
Nu was ik van plan om deze videoclips te nemen als beginpunt voor mijn uiteenzetting over Michel Gondry.

Het bleek erg moeilijk om een ingang te vinden in deze perfectie. De video's zijn fantastisch, maar een dergelijke constatering levert geen stof voor gesprek op.
De vraag die wél bij me opkwam naarmate ik meer videoclips bekeek die door Gondry gemaakt waren was: Hoe kan het dat je enerzijds de fantastische muziek van Björk hebt en anderzijds de idiote en perfecte videoclip die door Gondry gemaakt is. Dat zijn toch twee grootheden die elkaar bijna niet verdragen? Björk en Gondry, dat zijn twee werken naast elkaar. De muziek van Björk is in zichzelf al een eenheid, die niets van buitenaf nodig heeft en geen inhoudelijke inmenging verdraagt.
De clips van Gondry zijn prachtige staaltjes vakmanschap, ze zijn uitermate scherp geregisseerd en de interpretatie van de tekst is van een ongekend hoog niveau. Maar de clip blijft Gondry's werk, en de muziek van Björk blijft Björks werk.
Ik denk dat het schaars is dat in videoclips het werk van de muzikant en de videoclipmaker zo los van elkaar blijven staan.
En dat is misschien wel precies de kracht van het werk van Gondry. Hij respecteert de muziek zo erg dat hij in zijn videoclip alleen iets wil maken wat 'naast' dat werk kan komen te staan. Het domineert niet, de identiteit van de muzikant dringt juist in alle poriën van de clip naar buiten.

Het staat allemaal op spanning, omdat zowel Björk als Gondry overeind blijven, maar nergens wordt het een samenwerking waarin pragmatisch gewerkt wordt.
Zowel Björk als Gondry zijn absoluut, en de credits hiervoor geven we nu maar aan Gondry.

Hoewel dit een interessante constatering is, blijft de perfectie in het werk hardnekkig, en mis ik de rommel en de chaos, het hoe en waarom de verbindingen tot stand komen.
Ik zie in de Air France reclame hoe hij een vliegtuig van air France alles laat aanvullen en soepel laat verlopen.....maar hoe kom je tot die verbinding van gedachte en beeld?
Een vliegtuig dat een plukje haar afsnijdt, dat vliegtuig vond dat blijkbaar nodig....
Een vliegtuig dat landt op de plaat en daardoor de muziek weer laat komen.
Hoe komt hij aan die verbindingen, waarom is dat niet meer zichtbaar in het werk?

Nu kun je dat ook zien als een kenmerk van goed werk, dat het 'werk' niet meer te zien is. Maar ik ben erg geinteresseerd in de rotzooi die voorafgaat aan perfectie, en die shitzooi
die vond ik hier:
in One day bijvoorbeeld (bron Youtube)
Op de DVD 'The Work of Director Michel Gondry" staat een aardige verzameling van verschillende soorten werk van Gondry.
Kleine gekke animaties, grotere en meer ambitieuze projecten als de reclame van Smirnoff, en dan.....

Die idiote korte film over hoe Gondry achtervolgd wordt door zijn eigen vers gelegde drol.
One day is een fantastisch filmpje omdat hierin tot uitdrukking komt hoe je door allerlei gekke fantasieën te volgen, een ogenschijnlijk onzinnig verhaal kunt vertellen en je die vrijheid gewoon kunt permitteren.

Nu zou er een diepgaande beschouwing kunnen volgen over de drol die zijn maker achtervolgt. Ik zou óok nog een parallel kunnen trekken naar de kunstenaar die achtervolgd wordt door zijn werk, met als volgende onvermijdelijke stap dat het werk de kunstenaar dwingt om het werk te erkennen. Uiteindelijk gevolgd door de conclusie dat de kunstenaar wel de verantwoordelijkheid zal moeten nemen voor het gemaakte werk. En dat alleen maar om uit te komen op het onvermijdelijke, na veel crap, shit en ellende: het werk gaat dicteren hoe de kunstenaar verder moet leven en werken.

maar helaas
dat gaan we niet doorvoeren, een dergelijke hysterische bewering

DELETE
KLIK

SEND

3 oktober verder
probeer je gedachtes eens te laten gaan over hoe je op een associatieve manier een verhaal kunt maken van een simpele fantasie die je soms tussendoor wel eens hebt,
voer een idiote fantasie eens door en post m hier als reactie of neem m mee naar de academie komende zaterdag

2 opmerkingen:

  1. ik heb wel eens een fantasie moment in mijn hoofd een voorbeeld:

    ik zit in de trein en schuin naast mij zit een vrouw met haar kind van ongeveer 5 jaar. Haar kind schreeuwt en schreeuwt:" KIJK EEN KOE!!!! KIJK EEN SCHAAP!!! TREIN TREIN TREIN!!! KOEEEEE!!! Haar moeder reageert zachtjes ja mooi he?

    Ik fantaseer ten eerste hoe haar reactie zou zijn als vol uit tegen haar terug schreeuw:" JAAAAAAA LEUK HE?? DIE KOE!!!!! MOOI SCHAAP HE?????!!!!! En dat er zich een gesprek ontwikkeld tussen ons luid schreeuwend en niemand die er raar van opkijkt. Terwijl het wel behoorlijk angstig voor het kind kan zijn dat ik zo keihard tegen haar begin te schreeuwen. Zo zit ik dan in de trein de herrie wel eens te verdragen door en er in mijn hoofd een visualiserend beeld van te maken wat ik het liefst zou willen doen. En hoe ik wil dat het meisje reageerd en hoe ik wil dat de omgeving reageert. In mijn fantastie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb een hamster, genaamd Bloody Mary. Ze lijkt erg op mij. Ze heeft enorme stemmingswisselingen. De ene keer is ze helemaal euforisch en klimt ze tegen de kooi op en de andere keer zit ze te bijten. (Associatie met mezelf: De ene keer ben ik helemaal euforisch en kan ik de wereld aan. De andere keer ben ik boos op alles en iedereen en ga ik schelden, vloeken, schoppen en slaan. Dit is nu een heel stuk minder by the way.) Ze heeft ook een eetstoornis. Als ik haar een nieuwe bak voer geef dan vreet ze zich helemaal vol, om het er vervolgens er weer af te rennen in t rad. (Ik heb ook n eetstoornis) Ze is op sommige momenten suïcidaal en springt dan overal vanaf, maakt niet uit vanaf hoe hoog. (Ik heb ook een hele tijd gehad dat ik suïcidaal was.)

    En zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik associeer mijn hamster met mijzelf, of beter gezegd mijn verleden. Zo hoef ik niet helemaal afstand te nemen van mn verleden en word ik toch ook telkens een beetje geconfronteerd met mezelf. (Klinkt misschien stom, maar zo is t voor mij wel) Voor mij is dit een mooie manier van omgaan met.

    BeantwoordenVerwijderen